کد خبر 239066
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد خبر داد؛

نمایشگاه مطبوعات امسال با شمایل جدیدی برگزار خواهد شد

نمایشگاه مطبوعات امسال با شمایل جدیدی برگزار خواهد شد

معاون امور مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت ارشاد با حضور در نشست خبری بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران به ارائه توضیحاتی در رابطه با روند برگزاری این نمایشگاه پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست خبری بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران صبح امروز (سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه) با حضور فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب داخلی و بین‌المللی در  سالن اجتماعات معاونت مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت ارشاد اسلامی با ارائه توضیحاتی درباره تغییراتی که در برگزاری این نمایشگاه پس از چندسال وقفه رخ داده گفت: این نمایشگاه در بیست‌وچهارمین دوره برگزاری خود با یک پوست‌اندازی و تحول اساسی روبرو خواهد شد. همانطور که می‌دانیم این نمایشگاه در ادوار گذشته با عنوان «نمایشگاه مطبوعات» برگزار می‌شد اما امسال پس از چند سال وقفه به دلایلی همچون همه‌گیری کرونا، با عنوان «نمایشگاه رسانه‌های ایران» برگزار خواهد شد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اختصاصی این نمایشگاه در دور بیست‌وچهارم این است که علاوه بر گروه‌های مکتوب و غیر مکتوب گروه‌های تخصصی و جدیدی همچون گروه «رسانه‌های دانش‌بنیان‌» هم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. از آنجایی که آینده دنیای رسانه با مباحث مربوط به فناوری گره خورده است این حضور بسیار مهم است.

معاون امور مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت ارشاد اسلامی اضافه کرد: تحول دیگری که با توجه به تحول کلی حوزه رسانه طی سال‌های اخیر در این نمایشگاه رخ داده، غرفه اختصاصی ای است که برای فعالان حقیقی رسانه‌ای یا «انسان‌رسانه‌ها» در نظر گرفته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به تحولات بین‌المللی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و نقش ویژه رسانه‌ها در بازنمایی این تحولات گفت:  با توجه به تحولات ۱۲۰ روز اخیر در غزه و نقش ویژه فعالان رسانه‌ای در مسئله فلسطین، در این نمایشگاه غرفه بین‌المللی ویژه‌ای هم  برای این مسئله در نظر گرفته شده که فعالان رسانه‌ای ایرانی و خارجی در آن به بحث و تبادل نظر در این زمینه خواهند پرداخت.

مهدی‌پور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کشورهایی که برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند گفت: فعالان رسانه‌ای از کشورهای روسیه، قطر، ترکیه، لبنان، چین، برخی از کشورهای همسایه و به طور کلی کنشگرانی که در ۱۲۰ روز گذشته در موضوع طوفان‌الاقصی فعال بوده‌اند در این بخش از نمایشگاه حضور خواهند داشت که جزئیات و اسامی آن‌ها پس از قطعی شدن حضورشان در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: مساله‌ای که در این حوزه تاکید ویژه‌ای بر آن داریم مسئله آموزش و انتقال تجربه بین فعالان رسانه‌ای ایرانی و خارجی است که در جریان نشست‌های تخصصی حتما دنبال می‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت ارشاد اسلامی ادامه داد: تحول و تغییر اساسی دیگری که در این نمایشگاه خواهیم داشت عبارت است از تشکیل کمیته‌های تخصصی و برگزاری نشست‌های آموزشی در  حوزه‌هایی همچون اقتصاد رسانه، نقد و بررسی کتاب، فناوری‌های نو و هوش مصنوعی، تجربه‌نگاری و انتقال تجربه بین فعالان رسانه‌ای و... که با حضور اساتید برجسته ارتباطات و روزنامه‌نگاری در این نمایشگاه شاهد آن خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به حضور پررنگ رسانه‌های استانی در این نمایشگاه افزود: حضور استان‌ها در این دوره از نمایشگاه جدی‌تر از ادوار قبل خواهد بود و برنامه ما این است که در این نمایشگاه از حداقل ۲۰ چهره رسانه‌ای استانی و ۵ چهره رسانه‌ای  ملی تقدیر و تشکر ویژه به عمل آید.

مهدی‌پور در پاسخ به سوالی در رابطه‌ با هزینه‌هایی که رسانه‌ها برای حضور در این غرفه بپردازند گفت: مبلغی که برای اجاره یک غرفه در نظر گرفته شده مبلغ ۶ میلیون تومان است که افزایش بسیار ناچیزی نسبت به آخرین دوره نمایشگاه در سال ۱۳۹۶ داشته است. همچنین در این زمینه شایان ذکر است معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در چارچوب‌هایی همچون اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان کمک مستقیم به رسانه‌ها، اختصاص یارانه کاغذ و بیمه خبرنگاران در صندوق هنر به اعمال حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیمی از رسانه‌ها مبادرت می‌ورزد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار حیات درباره محدودیتی که برای رسانه‌ها در ساخت دکوراسیون غرفه‌های شان دارند گفت: در این زمینه ابتدا باید توضیحاتی راجع به محل برگزاری نمایشگاه ارائه شود. مصلی نماز جمعه تهران که با بررسی نتایج نظرسنجی‌های بسیار به عنوان محل برگزاری نمایشگاه انتخاب شده است با محدودیت‌هایی روبروست. به این دلیل که نماز جمعه هم در این محل برگزار می‌شود، تمام امور مربوط به برگزاری نمایشگاه می‌بایست در زمان محدود بین دو نماز جمعه انجام شود. 

معاون امور مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت ارشاد اسلامی افزود: از آنجا که تعبیه سازه‌های خودساز برای غرفه‌ها زمان و هزینه بسیاری می‌برد تصمیم بر این شد که به منظور جلوگیری از تاخیر در برپایی غرفه‌ها توسط رسانه‌ها ( همچون ادوار قبل) برای دکوراسیون غرفه‌ها از سازه‌های از پیش ساخته استفاده شود. البته اگر رسانه ای اصرار دارد که غرفه‌اش را خودش بسازد از طرف ما منعی برای این کار وجود ندارد اما خواهش‌مان این است رسانه‌ها در صورت امکان در این زمینه همکاری نمایند تا شاهد برگزاری نمایشگاه با نظم بیشتری باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر میزان مشارکت در انتخابات گفت: با توجه به اینکه رسانه‌ها در واقع نهادهای اصلی بازتاب‌دهنده فضای انتخاباتی هستند، برگزاری این نمایشگاه در هفته پیش از آغاز تبلیغات انتخابات می‌توان با ایجاد فضای گفتگو و تضارب آرا در موضوعات مربوط به انتخابات فضای پویایی را در این زمینه ایجاد کند.

در پایان این مراسم همچنین از پوستر بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور حسن روح‌الامین، طراح این پوستر رونمایی شد.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha